torsdag 11. februar 2010

I morgen er det min siste dag på jobb her på Haydom!
Det føles rart. Året har gått fort, samtidig som jeg føler vi har opplevd UTROLIG mye når jeg ser tilbake på bilder...
Jeg har hatt en veldig spennende hverdag. Mange utfordringer, og mye som er anderledes fra Norge. Ikke bare systemer, rutinger o.l, men også sykdommer og misdannelser som jeg sjelden eller aldri hadde fått sett i Norge.
Jeg har opplevd mye trist, men så er det heldigvis også veldig mye som har gått fint!
Jeg har prøvd å være bevisst på å fokusere på det positive. Hadde jeg tatt inn over meg alle de vonde tingene jeg har opplevd, hadde jeg måtte slutte for lenge siden...
Denne "tjukkebolla" :) var 900 gram da hun ble født. Hun ble født hjemme og var iskald da hun kom til avdelingen. Hun strevde veldig de første ukene, og ble reddet mange ganger fra å dø fra oss, MEN 4 mnd senere, og 1, 6 kg tyngre.....reiste hun hjemme med mammaen sin. Vi var begge itvil mange ganger om hun ville klare det, men DET gjorde hun!!!

På denne benken ligger barna på rekke og rad. Her får de oksygen, medisiner, varme og mat. I dag er det 4 stk på rommet.
Denne gutten veide ca 1000 gram da han ble født. Moren hadde lite melk, så han ble bare tynnere og tynnere de første ukene. Han var tilslutt nede i 800 gram, og jeg var veldig itvil om han ville overleve.... Vi begynnte etterhvert med morsmelkserstatning og vekta krøyp sakte men sikkert oppover. Det ble mange mnd på sykehus for mor og barn her også, men det var en stolt mor som reiste hjem med en gutt på over 2,5 kg. :)


Det er disse "solskinnshistoriene" jeg prøver å huske... Jeg har lært utrolig mye dette året, og jeg ville ikke ha byttet det bort! Samtidig gleder jeg meg veldig til å komme tilbake til nyfødtposten i Kr.sand, til kollegaene mine, og til arbeisrutinene våre der.
Dette året har gitt meg stor erfaring, og også mange tanker om hvor godt vi har det på alle måter i Norge.
Håper jeg vil huske det leeeenge....

4 kommentarer:

Tonje Bjørkli sa...

Gleder meg sååååå til dere kommer hjem nå! Alle sammen :) Det blir ei gøy helg! Kos dere masse den siste tida og på Zanzibar! mange klemmer fra Tonje

Fam.Larsen sa...

Så fint det var å lese Bente, du har gjort en fantastisk jobb!
Vi gleder oss også veldig til å få dere hjem, helt uvirkelig at det bare er et par uker til.. Kos dere masse med bestemor og bestefar!
Mange klemmer fra oss på øya!

Anonym sa...

Er litt misunnelig på deg, virke utrolig spennende å jobbe på et slikt sykehus, men jammen skummelt også, du er utrolig tøff.Nyfødtposten er heldig som får deg tilbake:)
Ses snart. glede oss masse.
klem fra kristine

Unknown sa...

Fikk klump i halsen.... Du har gjort en fantastisk jobb, Bente! - Jeg er stolt over å ha deg som kusine og venninne:) Og jeg tror du kommer til å huske det du har opplevd veldig leeenge:)Happy Valentine, og så må du ha en heidundrende morsdag!!!