søndag 5. juli 2009

Ambulansetur med Bente

Den siste uka har jeg ofte blitt med en av mine kollegaer på ambulansetur.
Det er egentlig "bare" en landcruser med en madrass bak i "dumpa" og så har vi med oss en bag med litt utstyr... Men det fungere fint det også.
Utrykkningene gjelder alltid kvinner som har rier, og det er ikke skjeldent barnet er født når vi kommer fram.
Ambulansen er ikke akkurat som i Norge... Det går kanskje 1 kvarter fra vi får meldinga om å rykke ut til vi sitter i bilen, og hvis det er haikere langs veien er det bare å hoppe inn....
Noen ganger har jeg også vært med på å hente to damer med rier på samme tur, så da er det bare å dele på madrassen bak. Hvis vi tar med oss pasienten, blir det alltid med slektninger også, så bilen er som regel stappa full på vei tilbake til Haydom.
Kollegaen min er ikke jormor (hun er egentlig ikke utdannet noen innen helse, men jobber med data ol, men hun har sett så mange fødsler og kan mye, så det fungere fint.) Jeg gir alltid beskjed om at HUN tar seg av mor, JEG tar meg av barnet- sammen jobber vi kjempe bra :)


Her er vi utenfor huset.


Priska og jeg inne i huset. Barnet var allerede født og alt hadde gått fint.
Vi gir mor ei sprøyte med oxytoxin for å stoppe blødningene og så sjekker vi at barnet har det fint og at navlen er slik den skal være.


Her sitter jeg på "fødesenga" sammen med mor og bestemor. Det er utrolig mørkt inne i disse små husene, så vi må bruke lommelykt for å se ordentlig. Den lille nyfødte hadde det fint, og fikk lue og sokker fra Norge. De var veldig fornøyde med hjelpa de fikk!
Deretter reiste vi videre til andre som trengte hjelp.
Kjempe spennende!!!



5 kommentarer:

Unknown sa...

Fy søren Bente, det er nesten heilt uvirkelig at du er med på sånne ting! Du er tøff!!! Om ikke hver dag er like gøy og spennende, så tror jeg ikke dere kommer til å angre på dette året! Litt av noen opplevelser!
Leste just mailen. Har egentlig lyst til å svare, men ikke tid nå. Vi nyter sommerferien på Sodefjed denne uka:) Ha det fint alle 4!

Klemmer fra Elin

Fam.Larsen sa...

Helt enig med Elin, det er helt utolig hva du opplever..! Så nå vet vi hvem vi skal kontakte hvis det er fødsel på gang og tunnellen er stengt ;) Og herr Lande kan sikkert stille med bil :)
Stå på Bente, du gjør litt av en jobb!
Klem Gro Anita
(helt uten mage hvis noen ble i tvil..!)

Marie sa...

Hei!
Takk for sist! Har funne fram t bloggen dokkars, så kjekt å fylla med!!! Og, ambulansetur hørres heilt fantastisk ud! Hb dokke har d fint i Haydom?!

Eg har komt inn på jordmor, og ska begynna å studera i august:-)

Mvh
Marie (som va någen dagar i Haydom i mai, og som har budd på Flekkerøy...)

Ann Therese sa...

Det så UTROLIG spennende ut! Skulle ønske jeg kunne vært med på en sånn utflukt:) Håper alt er bra med dere i det vakre landet! Vi kom til Norge igjen på torsdag...hehe, vil til Afrika igjen!;) Klem fra Ann Therese

Randi sa...

Dere er helt utrolige! Jeg blir nesten kvalm bare med tanken på å ligge bak i den bilen på den madrassen. Vi er filleren meg så heldige her i Norge og dere er jo helt fantastiske som gjør en så vannvittig bra jobb på hvert deres felt!